گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 46
دجال، شیطانپرستان و شمارش معکوس براي پایان جهان








انگلیسی انجیلی « جان داربی » سیدمحمدرضا میرمحمد کمی بیش از یک قرن پیش سایري اسکوفیلد آمریکایی تحت تأثیر نظرات
مشهور است. این انجیل مبناي تئوريپردازان صهیونیسم مسیحی در باب آخرالزمان قرار « انجیل پایان جهان » نوشت که اکنون به
با استفاده از پیشگوییهاي انجیل پایان جهان آمده، به شرح زیر است: ضد « شیطانپرستی » گرفت. بعضی از مطالبی که در سایت
او فرزند شیطان است، اما تا ظهور مسیح به صورت عادي در میان مردم زندگی میکند. فردي متمول با (Anti Christ) مسیح
ظاهري آراسته، و اهل سوریه است. بین 30 تا 50 سال سن دارد. نماد او عدد 666 سمبل شیطان است. عضو برجستۀ اتحادیۀ
است و در اقتصاد و سیاست جهانی نقش مؤثري به دست میآورد. پیش از فاش کردن چهرة ،(EEC) اقتصادي اروپا، اي.اي.سی
واقعیاش مدتی در یکی از کشورهاي مصر، سوریه، عراق، ایران یا یونان حکومت خواهد کرد. اقتصاد جهانی را به انحصار خویش
در میآورد، و به قدري محبوب میشود که بعضی او را مسیح خواهند پنداشت. ضد مسیح (دجال) براي مخالفت با مسیح آماده
میشود. و در آیندهاي نزدیک خروج میکند. زمان خروج او دقیق و مشخص است. با ظاهري شیطانی (دیو صورت یا اژدها مانند)
از میان دریاها بیرون میآید، بر اسراییل (فلسطین) مسلط میشود. و در اورشلیم ادعاي خدایی خواهد کرد. او شیطان را میپرستد. و
جواهرات گران قیمت نثارش میکند. پذیرش حکومت ضد مسیح از طرف اسراییل و دیگر ملتها که ترس از عاقبت خود در کنار
گذاشته و به دنبال خوشی و شادي هستند، برابر است با شروع مصائب مردم زمین. مردم در عذاب خواهند بود، زیرا حکومت او را
پذیرفته و بتها و شیطان را میپرستند. دو نماینده از سوي خداوند گواهانی بر ظهور مسیح که آمدنش را نوید میدهند و آغاز
جنگی بزرگ را به مردم اخطار میکنند از مالاندوزي، بت و شیطانپرستی بر حذر میدارند و به پرستش خداي یکتا دعوت
میکنند تا عقل و خرد را جاي عصیان و سرکشی بنشانند. آنها قلب پدران را بر روي فرزندان و قلب فرزندان را بر روي پدرانشان
میگشایند. و مردم را براي ظهور مسیح آماده میکنند. آنها ثابت میکنند که ضد مسیح هیچ قدرتی ندارد. و خداي دروغین است.
و عاقبت پس از 1260 روز کشته میشوند. آنها باز از مرگ متولد میشوند. و به سوي بهشت پرواز میکنند. دوران بدبختیهاي
نام گرفته است. و نفرت و « دوران بدبختیهاي بزرگ » بزرگ حکومت ضد مسیح 7 سال به طول میانجامد نیمۀ دوم این هفت سال
فلاکت جهان را پر میکند. در این دوران ایران، روسیه و سایر کشورها به اسراییل حمله میکنند. در این جنگ یک چهارم مردم
جهان نابود میشوند. و سپس مسیح ظهور میکند. نشانههاي ظهورش همچون صاعقه، طوفان، زلزله و آتشفشان در زمین و آسمان
آشکار میشود. وقتی زمین میلرزد، آسمان میغرد، و کوهها از هم میگسلند، مردم مایملک خود را ترك کرده با وحشت در پی
مأمنی خواهند بود. جنگ نهایی آرمگدون و پایان بدبختی مسیح و قدیسانش با نیروي شگرف از آسمان فرود میآیند. و ضد
مسیح و پیامبر دروغین را در دریایی از آتش نابود میکنند. دشمنان خدا تسلیم میشوند. بسیاري از جمعیت جهان کشته میشوند و
عدة قلیلی باقی میمانند. پرندگان اجساد مردگان را میخورند آسمان میبارد، و زمین از بديها پاك میشود. فرشتهاي از بهشت
به زمین میآید تا شیطان را به زنجیر کشد و شیطان به مدت هزار سال اسیر خواهد بود. و این هزارة صلح است که قانون خداوند
اجرا میشود. و پادشاهیهاي زمین در اختیار مسیح قرار میگیرد. شمارش معکوس براي آخرالزمان (آپوکالیپس) براساس
که از سال 2000 آغاز گشته و ما در میانۀ آن قرار داریم صهیونیستها تلاش میکنند تا پیش از سال « پایان جهان » زمانبندي پروژة
را تسخیر کنند. آنها باید بتوانند در سال 2007 مسجدالاقصی « سوریۀ کنونی » و اسراییل یعنی « بابل » 2007 سرزمینهاي دیگر میان
را در محل آن بنا کنند. تا جنگ آرمگدون وارد مرحلۀ پایانی شود. آنچنان که در « معبد بزرگ یهود » را تخریب و « قبۀالصخرة » و
سایتهایشان اعلام کردهاند، قطعات پیش ساختۀ معبد بزرگ مدتهاست آماده شده تا در سریعترین زمان به جاي مسجدالاقصی
نصب شود. صهیونیستها همچنین موفق شدهاند گوسالۀ سرخمویی را به عنوان سمبل قوم یهود پرورش دهند که قرار است در معبد
صفحه 30 از 60
بزرگ قربانی کنند تا ظهور دولت بزرگ یهود در جهان رسمیت پیدا کند. اکنون زمان چنان فشرده است که هیچ کس اجازه ندارد
فرصتهاي خود را براي یکسره شدن کار جهان از دست دهد. بیش از هرجا دولت بوش محلی است که همۀ صیونیزم مسیحی با
همۀ صهیونیزم یهودي دست داده است تا آپوکالیپس یا پروژة آخرالزمان به سرانجام رسد: در نبردي خونین اهل جمعه (امت
محمّد(ص)) و اهل شنبه (امت موسی(ع)) یکدیگر را نابود کنند تا جهان به دست اهل یکشنبه (امت عیسی(ع)) که به زعم
صهیونیزم مسیحی مؤمنان اهل نجات محسوب میشوند، افتد. نکتۀ پایانی در پیشگوییهاي صهیونیزم مسیحی حقیقت به ظرافت
تحریف شده است. خاصه وقتی با ادبیات آخرالزمانی اسلامی و شیعی مقایسه شود، آشکارتر میشود. از اینرو مطالعۀ تطبیقی
آموزه هاي پایان جهان در حوزة ادیان و فرق مذهبی و نقد و تحلیل هریک ضروري مینماید. که ورود به آن فرصتی دیگر
میطلبد. اما آنچه در این مختصر قابل ذکر است اینکه دوست و دشمن تقریبا به یک اندازه از منجی سخن میگویند. و حرف
کاملًا بر سر زبانها افتاده است. و آنچه به تازگی گفته میشود، نزدیکی ظهور است. زمانی بسیار نزدیک. توجه به وضع « موعود »
جهان علاوه بر علایم سنتی ظهور منجی که در متون دینی آمده، نشانههاي مدرن ظهور را مشخص میکند که بزرگترین آنها
اقوام و ملل و کم رنگ شدن مرزهاي سیاسی کشورها به لحاظ رواج تکنولوژي ارتباطات در کل عالم است « امکان جهانی شدن »
و تک قطبی شدن جهان به دست اشرار « سازماندهی جهانی ظلم » که به عنوان بستر حکومت جهانی منجی ارزیابی میشود. دیگري
باید تا آنرا جبران نماید. و این بار صهیونیم مسیحی در جاري « عدلی جهانی » عالم است که در زمانۀ ما اتفاق افتاده و بدیهی است
شدن امر خداوندي اصرار و تعجیل دارد شاید با مسامحه بتوان گفت: اگر دعاي مظلومین تاکنون سبب ظهور منجی نشده است،
باشد که از این پس زیادهخواهیهاي ظالمان ظهور موعود را جلو اندازد. پس شایسته است منتظران به هوش باشند حداقل به
هوشیاري دشمن. چه، صهیونیستهاي مسیحی میدانند که متقین وارث جهان خواهند بود. از این رو تمام امتها به ویژه امت
محمد(ص) را به انواع فسادها و رذایل مبتلی کردهاند. و خود ظاهراً راه تهذیب و تنزیه پیش گرفتهاند تا در کار عاقبت جهان جزو
برگزیدگان باشند. جدیت آنها در دشمنی همان قدر عجیب و عبرتآموز است که غفلت بزرگ امتهاي پیامبران و حتی شیعیان
که از این بیخبري و ناهوشیاري بینصیب نیستند. این اشعار در کتاب تباشیر المحرورین از محیالدین ابن عبري (قرن هفتم) نقل
شده است: إذ إتّحد الیهود مع النّصاري هنگامی که یهود و نصارا متحد شدند و طاروا بالحدید علی البروج بر بالا پرواز کردند با
آهنها (هواپیماها)؛ و الضحی المسجد الاقصی اسیرا و مسجدالاقصی گرفتار شد؛ و صارا الحکم مع ذات الفروج و زنها حاکم
شدند؛ و نار فی الخلیج لها سعیر آتشی در خلیج شعلهور میشود؛ و حکم بالحجاز مع العلوج و پادشاهی در حجاز با مردان پست
میشود؛ و فی الحرب الکواکب سوف تفنی در جنگ ستارگان زود فانی میشوند عوا صمهم مع زیت الخلیج پایتخت آنها با روغن
خلیج (نفت) فانی میشود؛ و یاجوج و ماجوج تفانوا یاجوج و مأجوج فنا (کشته) میشوند؛ و صاحوا یا بحارالدم هیجی فریاد
میزنند اي دریاهاي خون به هیجان درآیید؛ و قل لاعور الدجال هیاء بگو اي دجال لوچ آماده باش؛ فقدان الاوان الی الخروج وقت
خروجت نزدیک شده
معجزات امام زمان
اشاره: عالم شهیر، علامه سید هاشم حسینی بحرانی(ره) مؤلف اثر گرانسنگ تفسیر البرهان، المحجۀ فی ما نزل القائم الحجّۀ و آثار
گرانسنگی که برپایۀ روایات اهل بیت(ع) میباشد، در کتاب ارزشمند دیگري به نام معاجز المهدي(ع) به گردآوري یکصد و
بیست و پنج مورد از معجزات حضرت صاحب الزمان(ع) پرداخته بودهاند که این کتاب در حال حاضر از سوي مؤسسۀ فرهنگی
موعود در دست ترجمه و انتشار میباشد. گزیدهاي از میان معجزات بسیار فراوان آن حضرت(ع) را براي این شمارة مجله انتخاب
کردهایم که به حضور شما تقدیم میگردد. 1.حقّ پسرعموها مردي از سرزمین عراق، اموالی را به ناحیۀ مقدسۀ صاحب الزمان(ع)
صفحه 31 از 60
رسانید، پذیرفته نشد و به او گفته شد: أخرج حقَّ ولد عمِّک منه و هو أربعمائه درهم. حق پسر عموهایت را، که 400 درهم است، از
این مال خارج کن. آن مرد، ملکی از عموزادگانش در دست داشت که در آن شریک بودند و او حق آنها را نگه داشته بود. چون
حساب کرد، حق عموزادگانش از آن مال همان چهارصد درهم بود، آن مقدار را بیرون کرد و بقیه را فرستاد، پذیرفته شد. 1
مالی را آورده بود که به (ناحیۀ مقدسه) برساند، اما یک شمشیر « آبۀ » 2.شمشیر فراموش شده علی بن محمد میگوید: مردي از اهل
را فراموش کرده بود. آنچه را همراه داشت، تقدیم نمود، حضرت(ع) به او نوشتند: ما خبر السَّیف الَّذي نسیته؟ از شمشیري که
3. عزل خادم معصیت کار حسن بن حنشیف از پدرش نقل میکند، که حضرت قائم(ع) خدمتگزارانی را فراموش کردي چه خبر؟ 2
به مدینه فرستادند و همراه آنان، دو خادم نیز بودند [که غلام نبودند، بلکه اجیر شده بودند] و به خفیف هم، نامه نوشتند که با آنها
حرکت کند. هنگامی که فرستادگان به کوفه رسیدند، یکی از آن دو خادم شرابی مست کننده آشامید. هنوز از کوفه بیرون نرفته
بودند که از سامرا توقیعی رسید که: الخادم الِّذي شرب المسکر و عزل عن الخدمۀ. خادمی که شراب نوشیده، برگردانیده و از
4. پانصد درهمی که بیست درهم کم داشت محمد بن شاذان نیشابوري میگوید: پانصد درهم (از سهم خدمت، معزول شود. 3
امام) که 20 درهم آن کم بود نزد من جمع شده بود. برایم ناگوار بود که 500 درهمی را که 20 درهمش کم است، بفرستم. لذا 20
درهم از مال خودم روي آن گذاشتم و نزد اسدي (نماینده حضرت(ع)) فرستادم ولی ننوشتم چقدر از خودم گذاشتهام؛ توقیعی
5. دستبند برایم رسیدکه: و صلت خمسمائۀ درهم لک منها عشرون درهماً. پانصد درهمی که بیست درهمش، از آن تو بود رسید. 4
قلابی علی بن محمد میگوید: ابن عجمی، ثلث دارایی خود را نذر ناحیۀ مقدسۀ حضرت صاحب(ع) نمود و سند آنرا نیز نوشت،
ولی پیش از آنکه آن ثلث را خارج کند، بخشی از اموالش را به پسرش، ابی مقدام، داد اما کسی از آن آگاه نبود؛ توقیعی از جانب
حضرت(ع) به او رسید که: فأین المال الّذي عزلته لأبی المقدام؟ [سهم نذر ما از] مالی که براي ابی مقدام کنار گذاشتی چه شد؟ 5
6. نیاز به کفن علی بن زیاد صیمري به امام عصر(ع) نامهاي نوشت و تقاضاي کفنی کرد، حضرت براي او مرقوم داشتند: إنَّک
تحتاج إلیه فی سنۀ ثمانین. تو در سال 80 به آن احتیاج پیدا میکنی. و او در سال 80 مرد و چند روز پیش از وفاتش، [کفن را] براي
7. دکانها به جاي قرض محمد بن هارون میگوید: پانصد دینار از اموال حضرت(ع) (بابت سهم امام) به عهدة من او فرستادند. 6
بود، و من دست تنگ و ناراحت بودم، با خود گفتم: من دکانهایی دارم که آنها را به 530 دینار خریدهام، [آنها را] به جاي 500
دینار متعلق به ناحیه مقدسه میگذارم. و این مطلب را حتی به زبان نیاوردم. امام عصر(ع) به محمد بن جعفر طی نامهاي نوشتند که:
إقبض الحوانیت من محمّد بن هارون بالخمسمائۀ دینار الَّتی لنا علیه. به جاي پانصد دیناري که از محمد بن هارون میخواهیم،
و مرد « روزحسنی » 8. کتمان نیابت به فرمان امام(ع) حسین بن حسن علوي میگوید: مردي از ندیمان دکانها را از او بگیر. 7
دیگري که همراه او بود به او گفت: اینک او (یعنی صاحب الزمان(ع)) اموال مردم را [به عنوان سهم حضرت(ع)] جمعآوري
میکند، و او وکلایی دارد، سپس وکلاي آن حضرت را که در اطراف پراکنده بودند، نام برد، و این خبر به گوش عبیدالله بن
سلیمان (وزیر) رسید؛ وزیر همت گماشت تا وکلا را بگیرد. سلطان گفت: جستجو کنید و ببینید خود این مرد [یعنی امام عصر(ع)]
کجاست، زیرا این کار سختی است. عبیدالله بن سلیمان گفت: وکلا را میگیریم. سلطان گفت: نه، بلکه اشخاصی را که نمیشناسند
بهعنوان جاسوسی با پول نزد وکلا میفرستیم، هر کس از آنها پولی قبول کرد، او را میگیریم. از جانب حضرت توقیعی صادر
گردید که به همه وکلا دستور داده شود، از هیچکس چیزي نگیرند و از گرفتن سهم امام خودداري نمایند و خود را به نادانی بزنند.
مردي ناشناس بهعنوان جاسوسی نزد محمد بن احمد [نایب امام(ع)] آمد و در خلوت به وي گفت: مالی همراه دارم که میخواهم
آن را [به آن حضرت(ع)] برسانم. محمد گفت: اشتباه کردي، من از این موضوع خبري ندارم. او مدام مهربانی و حیلهگري میکرد
و محمد خود را به نادانی میزد. آنها جاسوسها را در اطراف منتشر کرده بودند، اما وکلا به واسطۀ دستوري که به آنها رسیده
9. نهی از زیارت کاظمین [از ناحیۀ مقدس حضرت صاحبالامر(ع)] توقیعی صادر بود، از دریافت وجوهات خودداري میکردند. 8
صفحه 32 از 60
شد که در آن زیارت مقابر قریش [امامان مدفون در کاظمین(ع)] و حایر [کربلاي معطی ] نهی گردیده بود. چون چند ماه گذشت،
وزیر [یعنی ابوالفتح جعفر بن فرات] باقطایی را خواست و به او گفت: با بنی فرات 9 و برسیها ملاقات کن و به آنها بگو، مبادا به
10 . نام و زیارت مقابر قریش بروند، زیرا خلیفه دستور داده است، تا هر کس را زیارت کند، در کمینش باشند و او را بگیرند. 10
نسب غیرواقعی نصربنصباح میگوید: مردي از اهالی بلخ، پنج دینار را توسط رسانندهاي به جانب امام زمان(ع) فرستاد و نامهاي
نوشت که نام خود را در آن تغییر داده بود. رسیدي از سوي آن حضرت(ع) به نام و نسب اصلی وي، به همراه دعاي خیر برایش
11 . چرخاندن انگشت و بیان حاجت محمّد بن شاذان میگوید: مردي از اهالی بلخ، اموالی را به همراه نامهاي که صادر شد. 11
ضمیمۀ آن بود به امام عصر، ارواحنا فداه، ارسال داشت که هیچ اسم و آدرسی همراه آن نبود، و انگشت خود را بیآنکه چیزي
نوشته باشد، روي آن چرخانیده و به نامهرسان گفته بود: این مال را ببر و هرکس داستان آن را به تو گفت و پاسخ نامه را داد، مال
را به او بده. آن مرد به محلّۀ عسکري، به سراغ جعفر [نایب امام زمان(ع)] رفت و داستان را به او گفت. جعفر گفت: آیا تو به بداء
اقرار داري؟ آن مرد گفت: آري، گفت: براي صاحب تو بداء شده و به تو امر کرده که این مال را به من بدهی. نامهرسان گفت:
این جواب مرا قانع نمیسازد و از نزد او بیرون آمد، و در حالی که میان اصحاب ما میچرخید، این توقیع از جانب خود آن
حضرت(ع) براي او صادر شد: هذا مال قد کان غرِّر به و کان فوق صندق، فدخل اللُّصوص البیت و أخذوا ما فی الصُّندق و سلم
المالُ. این مال، در معرض خطر و بالاي صندوقی بوده است و دزدانی به آن خانه آمده و محتویات صندوق را برده ولی این مال
سالم مانده است. جواب نامه در همان رقعه نوشته شده بود: کما تدور سألت الدُّعاء فعل الله بک و فعل. وقتی انگشتت را روي نامه
12 . درخواست نانوشته ابی محمد ثمانی میگوید: میچرخاندي، التماس دعا داشتی خداوند برایت چنان کند؛ و چنان کرد. 12
دربارة دو مسئله به امام عصر(ع) نامهاي نوشتم و میخواستم تا راجع به مسئله سومی نیز بنگارم، اما با خود گفتم: شاید آن
حضرت(ع) این مسأله را پسندیده نشمارند؛ و توقیعی صادر شد که در آن به دو موضوع و موضوع سوم، که فقط در دلم بود و آنرا
13 . تغییر توقیع بر اساس سؤال جدید ابوالحسن اسدي میگوید: توقیعی از جانب نایب امام ننوشته بودم، پاسخ گفته بودند. 13
زمان(ع) شیخ ابوجعفر، محمّد بن عثمان عمري(ره) ابتداً و بدون سؤال، بدین شرح صادر گردید: بسم الله الرَّحمن الرَّحیم، لعنۀ الِله
والملائکۀ والنَّاس أجمعین علی من استحلَّ من مالنا درهماً. به نام خداوند بخشاینده و مهربان، لعنت خداوند و ملائکه و همه مردم بر
کسی باد که درهمی از مال ما را بر خود حلال شمارد. میگوید: در دلم خطور کرد که این توقیع دربارة کسی است که درهمی از
اموال ناحیه را بر خود حلال شمارد و نه کسی که از اموال ناحیه میخورد ولی آن را بر خود حلال نمیشمارد، و با خود گفتم: آن
دربارة همۀ کسانی است که حرامی را حلال شمارند، پس برتري امام(ع) بر دیگران در این باب چیست؟ میگوید: قسم به خدایی
که محمّد(ص) را به پیامبري فرستاد، دیگر بار به آن توقیع نگریستم و دیدم آن توقیع بر طبق آنچه در دلم خطور کرده، تغییر یافته و
چنین شده است: بسم اللّهِ الرَّحمن الرَّحیم، لعنۀُ الله والملائکۀ والنَّاس أجمعین علی من أکل من مالنا درهماً حراماً. به نام خداوند
بخشنده و مهربان، لعنت خداوند و ملائکه و همه مردم بر کسی باد که درهمی از مال ما را به حرام بخورد. ابوجعفر خزاعی
میگوید: ابو علی اسدي این توقیع را و ما به آن نگریستیم و آن را خواندیم. 14 پینوشتها: 1. الکلینی، محمد بن یعقوب بن
اسحاق، اصول کافی، ج 1، ص 518 ، ح 7؛ با استفاده از ترجمه سید جواد مصطفوي؛ نیز الراوندي، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص
5. اصول کافی، ج . 4. همان، ج 1، ص 523 ، ح 23 . 3. همان، ج 1، ص 523 ، ح 21 . 2. همان، ج 1، ص 523 ، ح 19 . 702 ، ح 19
9. بنی فرات . 8. همان، ج 1، ص 524 ، ح 28 . 7. همان، ج 1، ص 524 ، ح 26 . 6. همان، ج 1، ص 524 ، ح 26 . 1، ص 524 ، ح 26
« مقتدر » است که وزیر « ابوالفتح بن فرات » قبیلهاي هستند، شیعۀ مذهب که بیشتر آنها به مقام وزارت رسیدند، یکی از آنها همین
و برس دهی است بین کوفه وحله و گفتهاند این واقعۀ و واقعه « محمد ابن جعفر » هیجدهمین خلیفۀ عباسی بود و پس از مقتدر، وزیر
11 . طبري (الآملی)، . سابق از موجبات غیبت کبري شد که در سال 329 ق. اتفاق افتاد. 10 . کلینی، همان، ج 1، ص 525 ، ح 29
صفحه 33 از 60
13 . همان. 14 . محمدبن علیبن الحسین بن بابویه (شیخ صدوق)، . 12 . همان، ص 287 . محمد بن جریر، دلائل الإمامۀ، ص 287
کمالالدین و تمام النعمۀ، باب 45 ، ح 52 ؛ با استفاده از ترجمه چنگیز پهلوان؛ نیز ابی منصور احمدبن طالب (شیخ طبرسی)،
. الإحتجاج، ص 480
آخرالزمان در یهود و مسیحیت
ف. شفیعی سروستانی در تعالیم بسیاري از ادیان خبر از وقوع آخرالزمان و پایان دنیا در زمان نامشخصی در آینده آمده است. در
حالیکه چنین حادثهاي با نابودي تمدن بشري یا پاکسازي زمین از زندگی انسان، در اذهان تجلی مییابد، مذاهب آزاداندیش
یا « برگزیدگان » معمولًا با نگاه تشبیهی به آن نگریسته و آن را نمادي از مرگ میدانند. اغلب مذاهب در تعالیم خود ادعا میکنند
مذهب حقیقی واحد، از حوادث آینده در امان خواهند ماند و به پاس کشمکشها و رنجهایی که در این میان تحمل « شایستگان »
کردهاند به سوي بهشت رهنمون میشوند. همچنین گفته شده ناشایستگان (بیایمانان یا پیروان دیگر ادیان) با زندگی ابدي در
دوزخ، سرگردانی معنوي یا نابودي روبرو میشوند. از منظر دیدگاههاي میانهروتر بهشت و جهنم واقعی نبوده، تشبیهی از حالات
1 شناخته شده و « آخرتشناسی » روحانی و معنوي در زندگی و یا بعد از آن به حساب میآیند. این موضوع در کتب مذهبی با واژه
میتوان ردپاي آنرا در ابتداییترین اعصار تمدن یافت. افسانههاي مشهوري در ارتباط با پایان جهان وجود دارد. از جمله داستان
پیشگویی شده از منظر « آرماگدون » 2 و کتاب مکاشفه. کتاب مکاشفه توصیفگر جنگ پایانی میان خیر و شر و « رگناروك »
9 آمده است جهان ما تنها شش هزارسال A مسیحیت میباشد. آخرالزمان یهودي در کتاب تلمود در رسالۀ آودا زراه 3 در صفحۀ
است؛ دو هزار « پوچ » عمر خواهد نمود: ... تنا دبی ایلییا هو 4 آموخت: جهان مقدر است ششهزار سال عمر کند. دو هزارسال اول
سال بعد عصر تورات است. [از ابراهیم تا کامل شدن میشنا، قسمت اول تلمود]؛ و دوهزار سال بعد [آخر] دورة ماشیح است؛ یعنی
عصر مسیحایی ممکن است در این دوره آغاز شود. به خاطر گناهان ما [یهودیان] بسیاري از [فرصتهاي آمدن ماشیح] سپري شده
5 (به معنی آخرالزمان) نام دارد که طی آن هزاران حادثه « آچاریت هیامیم » [و ماشیح هنوز نیامده است]. در آیین یهودیان پایان دنیا
براي واژگونی جهان کهنه و آغاز مرحلۀ جدیدي که در آن همۀ انسانها خداوند را به عنوان کسی که بر همه کس و همه چیز
پایان دوران را برسان، اما اجازه بده من آن زمان را » : حکمرانی میکند میشناسند، رخ میدهد. یکی از حکیمان تلمود میگوید
چون این دوره با کشمکشها و رنجهاي فراوانی همراه خواهد بود. تقویم یهودي (لاچ) 6 کاملًا براساس زمان فرض شدة «. نبینم
خلقت جهان در کتاب پیدایش تنظیم شده است. بسیاري (بهطور برجسته محافظهکاران، یهودیان اصلاحطلب و بعضی مسیحیان)
معتقدند عصر تورات نمادین است. برمبناي تعالیم یهودیان دیرین و یهودیان ارتودوکس عصر حاضر، این دستهبندي دقیق و واقعی
است و همیشه استوار بوده و خواهد بود. تنظیمهاي دقیق با سالهاي کبیسه، به منظور در نظر گرفتن تفاوت میان تقویم قمري و
تقویم شمسی به عمل آمده است؛ زیرا تقویم یهودیان براساس هر دو میباشد. بنابراین سال 2000 میلادي برابر است با سال 5760
تقویم یهودي، از زمان آفرینش جهان؛ براساس این محاسبات پایان جهان در سال 2240 روي خواهد داد. برمبناي عقاید رایج
یهودي، پایان جهان با حوادث زیر همراه است. 1. تجمع یهودیان پراکنده و تبعید شده در اسرائیل؛ 2. شکست همۀ دشمنان اسرائیل؛
3. ساخت معبد سوم در اورشلیم (قدس) و از سرگیري آیین قربانی و امور معبد؛ 4. تجدید حیات مردگان یا جذبه؛ 5. و ظهور
مسیحاي یهودیان که پادشاه اسرائیل خواهد بود. او یهودیان اسرائیل را به اسباط اولیهشان تقسیم خواهد کرد. در این زمان یأجوج
پادشاه مأجوج به اسرائیل حمله میکند. یأجوج کیست و ملت مأجوج کدام ملت است هنوز مشخص نیست. مأجوج وارد جنگ
بزرگی میشود که در آن بسیاري از نیروهاي هر دو طرف کشته میشوند و خداوند در آن مداخله نموده و یهودیان را نجات
نام گرفته است. خداوند پس از اینکه این دشمن را براي همیشه نابود کرد، همۀ نیروهاي اهریمنی « آرماگدون » میدهد. این جنگ
صفحه 34 از 60
اُلام » را از بین میبرد. بعداز سال 6000 ، (هزارة هفتم) عصر قدوسیت، آسودگی، زندگی روحانی و صلح فراگیر آغاز میشود که
احتمالًا آمده و مأموریت خود را آغاز نموده است. شکست عراق « ماشیح » 8 معتقدند « هسیریک » 7 نام دارد. گروهی از یهودیان « هابا
توسط ارتش ایالات متحده در جنگ خلیج در سال 1991 و اینکه اسرائیل صدمات جدي در آن جنگ ندید، به عنوان نشانهاي از
سنتی « آخرالزمان » حضور ماشیح در سرزمین به شمار رفته است. این عقیده از سوي تمام گروههاي دیگر یهودي که هنوز منتظر
نوشتههاي انبیا و کتاب مقدس یهودیان میباشند مردود اعلام گردید. آخرالزمان مسیحی مسیحیان اولیه در قرن اول میلاد
حواري) پایان ) « پل » . نگرانیهایی از زمان وقوع آخرالزمان داشتند. آنها معتقد بودند آخرالزمان در زمان حیاتشان روي خواهد داد
جهان را با درد زایمان مقایسه کرد و این مقایسه، چنین مینمود که جهان در حال حاضر آبستن نابودي خود است. اما هیچ کس
توسط رومیها مورد اذیت و آزار قرار میگرفتند، بسیاري « تسالونیکا » نمیدانست کی اتفاق خواهد افتاد. زمانی که پیروان پل در
گمان میکردند این نشانۀ نزدیکی آخرالزمان است. با این وجود شک و تردید گسترش مییافت. در دهۀ 90 مسیحیان میگفتند:
سنت » در دهۀ 130 «. ما این چیزها را در زمان پدرانمان هم شنیدهایم [پایان جهان]. اما ببین ما پیر شدهایم و هیچ کدام اتفاق نیافتاد »
9 ادعا کرد خدا به این دلیل پایان جهان را به تأخیر انداخته که میخواهد گسترش مسیحیت را در سراسر جهان « ژاستین مارتیر
10 نوشت که گناهان مسیحیان در آن زمان مقدمه و گواه نزدیکی پایان بوده « سنت سپرییان » ، مشاهده کند. در دهۀ 250 میلادي
است. با این حال تا قرن سوم بیشتر مردم معتقد بودند زمان پایان بسیار فراتر از زمان حیاتشان است. این عقیده وجود داشت که
مسیح غیبگویی دربارة آینده را تقبیح نموده و به این سبب این تلاشها براي پیشگویی آخرالزمان بیثمر میماند. با این وجود به
کمک عقاید یهودي پیشگوییها ادامه مییافت. با استفاده از این سیستم، تاریخ پایان در 202 میلادي ثبت شد. اما وقتی این تاریخ
سپري شد همۀ امیدها روي سال 500 میلادي تمرکز یافت. با گذشت این تاریخ، زمان پایان در افق محو شد و بهطور فزایندهاي دور
شمرده شد. در حال حاضر بسیاري از مسیحیان معتقدند آخرالزمان نزدیک است. بعضی فرقهها آنرا در زمان حیات خود یا اندکی
Eschatology. . بعداز آن میپندارند. منبع: دایرة المعارف ویکی پدیا 29 ژوئن 2005 ماهنامه موعود شماره 56 پینوشتها: 1
Arodah . یا نابودي خدایان، اسطورة اسکاندیناویایی که دربارة پایان عمر انسان و خدایان میباشد. 3 «2.« Ragnarok
فرقه یهودیان .Zarah. 4. Tanna Debey Eliyahu. 5. Acharit Hayamim. 6. Luach 7. Olam Haba 8
Saint Justin Martyr 10. Saint Cyprian . باطنیگرا که در قرن 18 در لهستان پایهریزي شد. 9
جهان در بحران- 6
تصویري از بحرانهاي پیشرو قسمت ششم / دوان الگین 1 اشاره: شاید در هیچ دوره از دورانهاي بیشماري که کرة خاك در
عمر طولانی خود شاهد آنها بوده، چون عصر ما، جهان اینگونه دستخوش بحرانها و التهابهاي گوناگون و فراگیر نبوده است؛
بحرانهاي سیاسی، اقتصادي، فرهنگی، اخلاقی، زیستمحیطی و ... . فقط کافی است یکی از روزنامههاي صبح یا عصر را ورق
بزنید تا در صفحات مختلف آن با نمودهاي مختلفی از این بحرانهاي فزاینده روبهرو شوید. جنگ، نبردهاي داخلی، کودتا،
نسلکشی، جنایت علیه بشریت، تروریسم، قاچاق زنان و کودکان، تجارت مواد مخدر، قحطی، گرسنگی، فقر، شکاف طبقاتی، قتل،
جنایت، ناامنی، آدمربایی، شکنجه، روسپیگري، همجنسبازي، سقط جنین، گرم شدن کرة زمین، کمبود منابع آب، خشکسالی،
زلزله، بیماريهاي کشنده و ... سرفصل خبرهایی است که هر روز از گوشه و کنار جهان مخابره میشود. راستی چه اتفاقی افتاده
است؟ بشر در چه باتلاق خود ساختهاي گرفتار آمده که هرچه بیشتر دست و پا میزند بیشتر در آن فرو میرود؟ آیا براي این
بحرانهاي فراگیر جهانی میتوان پایانی تصور کرد؟ آیا بشر متمدن خواهد توانست راهی براي برون رفت از این بحران پیدا کند؟
آیا این همه بحران و التهاب، این همه ظلم و بیعدالتی، این همه فساد و تباهی، اینهمه ... براي بازگشت انسان از راهی که براي
صفحه 35 از 60
اراده جهان در پیش گرفته کافی نیست؟! آیا وقت آن فرا نرسیده که بشر این فرمودة پروردگار حکیم را مورد توجه قرار دهد که:
ظهرالفساد فی البّر و البحر بما کسبت أیدي الناس لیذیقهم بعض الّذي عملوا لعلّهم یرجعون. به سبب آنچه دستهاي مردم فراهم
آورده، فساد در خشکی و دریا نمودار شده است، تا [سزاي] بعضی از آنچه را که کردهاند به آنان بچشاند، باشد که بازگردند.
آري، وقت بازگشت فرا رسیده است. دیگر وقت آن رسیده که بشر با اعتراف به عجز و ناتوانی خود در مهار این بحرانها و اظهار
که تنها نجاتبخش او از این همه ظلم و فساد و تباهی است سر به آستان پروردگار خویش « ولیّ خدا » پشیمانی از پشت کردن به
ساید و ناله سر دهد که: خداوندا! به سبب آنچه دستهاي مردم فراهم آورده، فساد در خشکی و دریا نمودار شده است، پس ولیّ
خود و پسر دختر پیامبرت را که همنام رسول توست بر ما آشکار ساز، تا آنکه همه مظاهر باطل را نابود سازد و حق را ثابت
تقدیم شما خوانندگان عزیز شده، نمادهاي مختلف بحرانهایی که « جهان در بحران » گرداند. در سلسله مقالاتی که تاکنون با عنوان
امروز جهان با آنها دست به گریبان است، مورد بررسی قرار میگیرد تا عمق و گستردگی این بحرانها بیش از پیش روشن شود و
عجز و ناتوانی انسان امروز در مهار آنها افزون از گذشته معلوم گردد. باشد تا از این رهگذر همۀ ما به ضرورت ظهور آخرین
حجت براي پایان دادن به همه این آشفتگیها، سرگردانیها، رنجها و بلاها واقف و فرج آن حضرت را با همۀ وجود از خداوند
متعال خواستار شویم. هیچ گاه بشر محیط زندگی خود را اینگونه به آستانۀ نابودي نکشانیده است. بحرانهاي متعدد زیست
محیطی، انقراض گونههاي زیستی، آلودگی و تحلیل منابع زیرزمینی و ... از جمله مواردي است که آیندة بشر و حیات را در زیست
کره به سختی تهدید نموده است. در این مقاله، نویسنده به پنج مورد از بحرانهاي پیش روي بشر امروز پرداخته است. اگرچه
جوامع انسانی در طول تاریخ با مشکلات بزرگی مواجه بودهاند، اما چالشهاي پیش روي عصر ما واقعاً منحصر به فرد است. هیچ
گاه بشریت در آستانۀ تخریب و نابودي زیست کره و تخریب بنیانهاي اکولوژیکیاي که وجودشان براي نسلهاي آینده ضرورتی
انکارناپذیر میباشد، نبوده است. هماکنون، پیش روي ما بحرانهایی به انتظار نشستهاند که اگر بخواهیم تا به بحرانی جدي در
عرصۀ زندگیمان و شکلگیري دورانی تیره و تار نینجامد، باید هرچه سریعتر با نوعی آگاهی و بیداري جهانی به خود آییم.
بیشک در جهانی واحد و درهم تنیده، راهگریزي جز هوشیاري بشریت قابل تصور نیست. تنها براي نشان دادن گوشهاي از دامنۀ
این بحران، به پنج موضوع که در یک یا دو دهۀ آینده به فاجعهاي جهانی و تأثیرگذار بر نظام موجود برحیات میانجامد، اشاره
مینماییم: آب و هوا فعالیتهاي بشري، شرایط آب و هوا را به قدري بیثبات نموده است که تنها در بخش گازهاي گلخانهاي،
میزان کنونی این گازها فراتر از میزان کل آن در بیست میلیون سال قبل است. کارشناسان پیشبینی میکنند که در نتیجۀ چنین
روندي، بیشک با نابهسامانیهاي گستردهاي روبرو خواهیم شد که توفانهاي شدید، خشکسالیهاي گسترده و فشار بر
اکوسیستم، از جملۀ این بحرانها خواهد بود. فقر امروزه نه تنها شاهد میزان حیرتآور و تکان دهندة فقر در عرصۀ جهانی میباشیم،
بلکه شاهد افزایش گستردة فاصلۀ اغنیا و فقرا نیز هستیم. طبق برآورد سازمان ملل، اکثر مردم جهان، یعنی حدود 60 درصد یا فراتر
از چهار میلیارد نفر از ساکنان زمین، درآمد روزانهاي کمتر از سه دلار دارند. جمعیت شمار ساکنان کرة زمین از دو میلیارد نفر در
سال 1930 به حدود شش میلیارد نفر رسیده و برآوردها بیانگر آن است که در دهۀ 2020 ، جمعیت زمین حدود هشت میلیارد نفر
خواهد بود. هم اکنون شرایط به شکلی درآمده که تقریباً تمام زیستگاههاي مناسب حیات کرة زمین به اشغال آدمی درآمده است و
گسترش این جمعیت، جز به نابودي این زیستگاهها و شیوع مسایلی چون گسترش آلونک نشینی در جوامع شهري نخواهد انجامید.
منابع زیرزمینی هم اینک آب شیرین و سالم به منبعی کمیاب در عرصۀ جهان تبدیل شده است. برآوردها بیانگر آن است که تا دهۀ
40 درصد جمعیت کرة زمین از آب کافی براي تأمین محصولات غذایی خود برخوردار نخواهند بود. همچنین در همین ،2020
دوره است که دیگر نباید شاهد عرضۀ نفت ارزان قیمت به شکل کنونی باشیم؛ چرا که از سویی بخش عظیمی از منابع قابل
استحصال زمین استخراج شده است و از سویی دیگر، نیاز به این ماده نیز با رشدي سرسامآور همراه شده است که البته نباید از
صفحه 36 از 60
افزایش هزینههاي استخراج و تهیه و عرضۀ آن نیز غافل ماند. نتیجۀ ملموس چنین شرایطی آن است که حدود یک دهه آینده، نیاز
جهانیان به این سوخت به حدّي خواهد رسید که شاهد گسترش روزافزون بهاي آن در عرصۀ اقتصاد جهانی خواهیم بود. انقراض
گونههاي زیستی شاید تنوع زیستی کره را بتوان به عنوان انعطافپذیرترین و یکپارچهترین نظام حیات معرفی نمود، با این وجود،
دانشمندان پیشبینی میکنند که در سی سال آینده، 20 درصد گونههاي گیاهی و جانوري و در یکصد سال آینده، 50 درصد این
گونهها براي همیشه منقرض میشوند. به بیان دیگر، فعالیتهاي بشري به گونهاي است که انقراض سریع، گسترده و جهانی
گونههاي جانداران را با خود به همراه خواهد داشت، پدیدهاي که هیچ گونه سابقه و پیشینهاي در تاریخ حیات نداشته است.
خلاصه اینکه اگر آدمی همینطور غافل و بیتوجه، مسحور رسانههاي جمعی باشد، بیشک نه نسلهاي آینده که همین فرزندان
کنونیمان زندگی در جهان انباشته از بحرانها، تخریب و رنج و گرفتاري را تجربه خواهد نمود. دیگر فرصت چند صد ساله براي
بیدار شد و به خود آمدن ما وجود ندارد. شرایط به گونهاي است که شاید تنها یک یا دو دهه فرصت داشته باشیم تا دست به کاري
زنیم و ضرورتی هم ندارد که بخواهیم تا پایان این مسیر را که چیزي جز کوهی از بحرانهاي اکولوژیکی و زیستی نیست، تجربه
کنیم. به هر حال هنوز هم فرصتی باقی است تا به شیوههایی از زندگی کردن بازگردیم که با زیستگاهمان یعنی زمین و زندگی
Enlgtenment magazine 1. «Duane : آدمی همراه و هماهنگ باشد. پینوشت ?: سیاحت غرب، ش 24 ؛ به نقل از
نو یسنده آمریکایی و از جمله حامیان محیط زیست. « Elgin
در هر گوشۀ جهان کسانی ...
اشاره: مسیحیان بسیاري به پیشگویی حوادث آخرالزمان پرداختهاند. حوادثی چون بازگشت عیسی(ع)، وقوع جنگ آرماگدون،
ورود ضد مسیح، دوران محنت، رهایی و بسیاري بلایاي طبیعی. این مطلب حاوي فهرستی از پیشگوییهاست که پیشگویان آنها
احتمال میدهند بین سالهاي 2005 تا 2010 روي دهند. در گذشته نیز پیشگوییهاي بسیاري از این دست صورت گرفته که همگی
در یک نکته مشترك بودند: هیچ یک به واقعیت نپیوستند. احتمال دارد بسیاري (یا حتی هیچ یک) از پیشگوییهاي حاضر نیز به
چرا من » : حقیقت نپیوندند. پیشگوییهاي آینده نزدیک جنبش کشیشهاي وابسته به ماري 1 اعلامیهاي با این عنوان صادر نمود
این اعلامیه ظاهراً به نقل از مریم مقدس میگوید: انسان بیش از همیشه فاسد، ملحد، شرور و ظالم میشود. تنبیهی «؟ هنوز میگریم
،« عدالت خدا » سختتر از طوفان نصیب این بشر بیچاره و گمراه خواهد شد. آتش از آسمان زبانه میکشد و این نشانه این است که
2« دنیل دل مایو » . زمان ظهور خود را قطعی نموده است. متأسفانه در این اعلامیه زمان شروع این همه سوزي مشخص نشده است
عقیده دارد بشقاب پرندهها در طول تاریخ به زمین سرکشی کردهاند. هدایت این سفینهها را موجودات هوشمندي در دست دارند
که کره خاکی را آفریدهاند. او معتقد است در زمین نیروهایی وجود دارند که سعی میکنند به ما بگویند بهزودي مورد هجوم
بیگانگان قرار خواهیم گرفت. سپس کل بشریت متوجه آمادهسازي خود و طغیان علیه چنین حملهاي خواهد شد. اما، در واقع،
باشگاه » ،3« تیندل هاوس » توسط عیسی مسیح و سربازانش که براي نجات زمین بازمیگردند صورت میگیرد. گروه ناشران « تهاجم »
4 را ایجاد نمودهاند. آنها در ژانویه سال 2004 به پنج حادثه در سال 2003 اشاره کرده و معتقدند این حوادث « غیبگویی متروك
علائم حتمی پایان زمان در آیندهاي نزدیک هستند: 1. اسرائیل در حال ساختن دیوار 320 مایلی حائل است تا خود را از سرزمین
فلسطینیان جدا کند. 2. سقوط صدام حسین که احتمالًا موجب بازسازي شهر بابل خواهد شد. 3. ژاك شیراك، رئیس جمهور
در اتحادیه اروپا، بهصورت مجزا از گروه اصلی، را ارائه کرد. این حرکت میتواند همان « گروه پیشگام » فرانسه پیشنهاد ایجاد یک
پیشگویی ده پادشاه که در کتاب دانیال نبی به آن اشاره شده است، باشد. 4. این گروه احساس میکند کلیساي اسقفی آمریکا، با
حرکت به سمت حقوق مساوي براي همه، بخشهایی از کتاب مقدس را نادیده میگیرد. براساس کتاب مقدس، ارتداد یکی از
صفحه 37 از 60
و حزبش، ممکن است به بازسازي روسیه و تبدیل « ولادمیر پوتین » علائم آخرالزمان است. 5. آنها فکر میکنند روي کار آمدن
پیشگویی شده است. کلیساي سنتی « حزقیال نبی » شدن آن به بازیگر برجستهاي در صحنۀ جهان منجر شود. همانگونه که در کتاب
در اندك زمانی زمین را فرا میگیرد. علامت هشداردهنده این واقعه، صلیبی « سه روز ظلمت » کاتولیک آمریکا پیشگویی میکند
است که در آسمان نقش میبندد و همه آنرا میبینند: ... دروازههاي آسمان باز خواهد شد و شیطان وارواح اهریمنی آزاد گشته و
اجازه مییابند محدودیت در زمین سیر کنند. سه روز تاریکی مطلق حکمفرا خواهد بود. گویی زمان متوقف شده است. تنها منابع
5 گزارش داد اسقف « آگیپ پرس » . روشنایی، شمعهایی خواهند بود که با تشریفات سنتی کلیساي کاتولیک تقدیس شدهاند
ایالت مریلند میگوید: آنچه من میبینم « الکتون » 73 ساله، از اولین پرستشگاه موقت وابسته به عید پنجاهه در شهر 6« هواي هریس »
واقعیت یافتن کتاب مقدس در برابر دیدگانم است. براساس این گزارش آنچه او بعد از این منتظر آن است بازگشت مسیج به عنوان
بیان کرد در پی حقیقت یافتن پیشگوییها، در 31 ماه می سال « Prophecykeepers.com » منجی یهودیان میباشد . سایت
2003 ، خورشید در حالی که حلقهاي نادر از نور یا حلقهاي از کسوف آتش تشکیل داده بود، بهصورت یک پارچه خاکستر بر فراز
: اروپا و خاورمیانه ظاهر گشت. آنها پیشگویی کردهاند که سیکل ویرانگر پیشگوییهاي کتاب مقدس آغاز شده است. 2012 1998
7 حوادث و فجایع عمده را اینگونه پیشگویی میکند: گرم شدن کره زمین، آب شدن تودههاي یخ قطب، « گوردن میشل اسکالیون »
در ژانویۀ سال 1999 پیشگویی کرد عیسی مسیح تا ده سال دیگر ظهور « جري فالول » : زلزله، فوران آتشفشان و غیره . 2009 1999
میکند، اما قبل از آن ضد مسیح میآید. فالول با اشاره به ضد مسیح گفت: آیا او زنده است؟ احتمالًا. چون در دوران محنت و
رنج ظاهر گشته و خود را مسیح معرفی مینماید. او مطمئناً یک یهودي است و مطمئناً خود را مسیح معرفی میکند. و چون عیسی
مسیح به زودي خواهد آمد و او در آن زمان انسان بالغی است، پس باید الان جایی در این زمین زنده باشد. در پی این سخنان،
خاخام جیمز رابین اظهار داشت، مسیحیان باید نسبت به چنین اظهارنظرهایی محتاط باشند. وي گفت سخن فالول نمایشگر بعضی
8« توماس چیس » : مخالفتهاي تاریخی و پنهان با یهودیان است. فالول بعداً بهخاطر گفتههایش عذرخواهی کرد. قرن بیست و یکم
66 میلیارد نفر برسد، جنگ آرماگدون رخ میدهد. در سال 1999 جمعیت کره زمین / پیشگویی کرد زمانی که جمعیت زمین به 6
10 ، پیشگوي کلیساي بنیادگراي مسیح، در سالهاي اخیر حداقل سه بار به « وارن جف » : به 6 میلیارد نفر رسید. 6 آوریل 2005
پیشگویی آخرالزمان پرداخته است. او پیروانش را جمع کرده تا همگی به سوي آسمان بالا روند. پیشگوییهاي او تاکنون واقعیت
نیافته است. جف دلیل آن را برعهده اعضا میداند. گفته میشود او منتظر حادثهاي مهیج در ششم آوریل سال 2005 است. این
در کتاب « میشل دروزین » است. 10 سال 2006 « اسمیت » تاریخ یکصد و هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این کلیسا توسط جوزف
خود با عنوان: کد کتاب مقدس مینویسد: کدهاي کتاب مقدس حوادث آینده را بهخوبی مشخص کردهاند. در کتاب مقدس به
اشاره شده است و براساس کدها هر دو این حوادث در سال 2006 رخ خواهند « جنگ جهانی » و « قتل عام جهانی » صورت رمز به
برخورد یک شهاب سنگ را به زمین پیشگویی کرده که در پی آن عیسی(ع) باز میگردد و دوره هزار ساله « آنی استانتون » . داد
پایان جهان را در سال 2006 انتظار میکشند. « خانواده » یک گروه مذهبی با نام ،« ساندي تایمز » صلح آغاز میشود. براساس نوشتۀ
ویکلی ورلد » گفته میشود اعضاي این گروه مشغول ذخیره غذا هستند و میخواهند در غاري در هند مخفی شوند. به پیشبینی
در سال 2006 بمبهاي هیدروژنی در لندن، واشنگتن و تلاویو منفجر خواهند شد و این شروع جنگ آرماگدون خواهد بود. ،« نیوز
در ساعت 7 روز هفتم از هفتمین ماه تقویم عبري که برابر است با سال 2007 میلادي ،« ویکلی ورلدنیوز » 2007 : باز به پیشبینی
21 مارس 2008 : گروه مسیح همزمان در اورشلیم، بغداد، واشنگتن، مسکو و همۀ پایتختهاي جهان ظاهر میشود. سال 2008
11 بعداز محاسبات طولانی به این نتیجه رسیدند که شروع آرماگدون در این تاریخ خواهد بود و در این نبرد « شاهدان لرد » انگلیسی
سه چهارم جمعیت جهان از بین میروند. این اتفاق درست 666 ماه عبري پس از تأسیس سازمان ملل در سال 1945 است. 6 آوریل
صفحه 38 از 60
12 پیشگویی کرده بود که دوران محنت بزرگ با ظاهر شدن دو نمونه از شواهد کتاب مکاشفه در هفتم « فیلیپ بی. براون » :2008
آوریل سال 2001 آغاز میشود. او همچنین پیشگویی کرد شروع سلطنت هزارساله عیسی(ع) از ششم آوریل سال 2008 خواهد
است. او ظاهراً معتقد است که « مونت ویلسون » 13 ادعا میکند اخترشناس رصدخانه « جان داچمن » : بود. 29 آگوست سال 2009
ستاره کوچکی در حال عبور از ابر ارت، یعنی جایی مجاور منظومه شمسی که ستارههاي دنبالهدار از آن جا سرچشمه میگیرند،
است. داچمن میگوید: نیروي گرانش این ستاره یک سوم ستارههاي دنبالهدار را بیش از یک میلیون ستاره به سمت خورشید
میکشاند. او پیشگویی میکند زمین مورد اصابت صدها ستاره دنبالهدار قرار میگیرد که قطرشان 100 تا 900 متر میباشد. او
بازگشت مسیح را « Bible Time » انتظار دارد برخوردها در 29 آگوست سال 2009 صورت پذیرد. 2010 : فیل استون از مؤسسۀ
2000 سال بعد از زیارت او از معبد در سن 12 سالگی در سال 12 میلادي تخمین میزند و چون تقویم کتاب مقدس تقریباً کوتاهتر
از تقویم شمسی است، وي سال 2010 را مشخص نموده است. احتمالاً وضعیت وخیمتر از پیشبینی استون است. چون بیشتر
دینپژوهان معتقدند عیسی(ع) 4 تا 7 سال قبل از میلاد متولد شده است. یعنی پیشگویی این فرد باید زودتر به حقیقت برسد.
www.religioustolerance.org 1. The Marian Movement Priests. 2. Daniel Dl Maio. : پینوشت: منبع
3. Tyndale House Publishers. 4. Left Behind Prophecy Club. 5. Agape Press. 6. Haey Harris.
7. این تاریخ نیز سپري شد و ظاهراً اتفاقی . Gorden Michael Scallion. 8. Thomas Chase. 9. Warren Jeff. 10
مترجم: ف. شفیعی .Lord’s Withesses. 12. Philip B. Brown. 13. John Dutchman . رخ نداده است. 11
سروستانی
اضطرابهاي آخرالزمانی سال 2000
اخبار جالب توجه آغاز هزارة سوم مترجم: ف. شفیعی سروستانی با نزدیک شدن آغاز سال 2000 سالی که تنها بهخاطر داشتن
ویژه و استثنایی گشت هیجانات هزارهگرایی، ذهن و روح بسیاري از مردم جهان را در برگرفت. مؤسسۀ تحقیقاتی ،« سهصفر »
. 1 پیشبینی کرده بود فن غیبگویی و پیشگویی در میان کشورها توسعه یابد. پیشگوییهاي رایج از این قرار بود: 1 ،« گرایشات »
که موجب مرگ میلیاردها نفر میشود. 4. ورود « آرماگدون » 3. جنگ بزرگ « ضد مسیح » بازگشت عیسی مسیح. 2. ظهور
میهمانان فضایی که جهان ما را به صورت چشمگیري تغییر میدهند؛ 5. فجایع بزرگ طبیعی، از جمله زلزله که باعث نابودي تمدن
بشري میگردد؛ 6. فاجعۀ تکنولوژیکی که به دلیل عدم آمادگی در برابر برنامههاي کامپیوتري رخ میدهد. سال 2000 فرارسید و
حادثۀ خاصی روي نداد. به نظر میرسید این سال نیز مانند سالهاي قبل است. پایان هزارة دوم بدون هیچ موجی آمد و رفت.
2 یک نظرسنجی در سال 1993 انجام داد و دریافت که بیست درصد مردم آمریکا معتقد بودند: « ینکلوویچ پارتنرز » مؤسسۀ
طی سال 2001 اضطرابهاي هزارهگرایانه به سرعت فروکش .«. بازگشت عیسی مسیح(ع) در حوالی سال 2000 روي خواهد داد »
کرد. این موضوع طبیعتاً صدمات مخربی بر منتظران آخرالزمان داشته است. جالب است ببینیم آنها چگونه با این موضوع برخورد
3،« ریچارد لاندز ?» کردند و آیا این واقعه اثر ماندگار خاصی باقی گذاشته است یا خیر؟ اخبار نگرانیهاي قبل از آغاز هزارة جدید
مدیر مرکز مطالعات هزاره در دانشگاه بوستون گفت: من بیشتر نسبت به بعداز سال 2000 نگرانم. ... مشکل واقعی این است که
?FBI . بعداز این زمان در دهۀ اول قرن آینده گروههاي آخرالزمانی به تندروي گرایش مییابند. آنها به دنبال قربانی میگردند
نهاد. وزارت « پروژة مگیدو » مطالعۀ گستردهاي در ارتباط با احتمال خشونتهاي مذهبی در آغاز سال 2000 ، آغاز نمود و نام آن را
در دسامبر سال 1999 گزارش مشابهی منتشر کرد. آنها برآورد کردند ممکن است، (CSIS) « سی.اس.آي.اس » اطلاعات کانادا
400 فرقهاي که به ترویج عقاید آخرالزمانی سال 2000 میپردازند، براي جلو انداختن روند آخرالزمان اسلحه جمعآوري کرده
صفحه 39 از 60
باشند. سی.اس.آي.اس گزارش داد: نزدیک شدن سال 2000 موجب برانگیختن اضطرابهاي هزارهگرایان و تشدید نگرانیها
نسبت به حوادث بعد از آن و تهدیدهاي بالقوة گروههایی که میخواهند با خشونت از عقاید خود دفاع کنند، شده است. مشخص
نیست چه فرقههایی پتانسیل خشونت دارند. با این حال نباید این احتمالها را نادیده انگاشت. آنها ممکن است اهدف خود را به
اشکال گوناگونی آشکار کنند ?. در اسرائیل نگرانیهایی نسبت به احتمال خودکشیهاي دستهجمعی با انگیزة مذهبی وجود
داشت. این نگرانیها حول دو موضوع بود؛ اول، اینکه اورشلیم کانون اصلی خودکشیهاي دستهجمعی قرار گیرد و دوم اینکه
تروریستهاي مسیحی با هدف به راه انداختن جنگ آرماگدون و بازگشت مسیح به اورشلیم هجوم آورند. نیروهاي امنیتی اسرائیل
در طول سال 2000 ، انتظار سهمیلیون توریست را داشتند. به نظر میرسید این احتمالات جدي گرفته شدهاند. دستگیري توریستها و
افرادي که دچار اختلالات ذهنی بودند براي نیروهاي اسرائیلی کار بسیار طاقت فرسایی بود. یک سخنگوي پلیس گفت: اگر
برخلاف انتظار، مسیحا ظاهر نشود، از این وحشت داریم که بعضی از معتقدان ناامید، ابتکار عمل را در دست گیرند و روند
آخرالزمان را تسریع بخشند. با مشکلاتی که هم اکنون در اینجا داریم، اسرائیل به سختی میتواند از پس چنین حوادثی برآید. اخبار
جالب توجه با نزدیک شدن هزارة سوم، پیشگوییهاي آخرالزمان اثر بزرگی بر ملت آمریکاي شمالی داشت ?: انتشار مجموعۀ
5 با نام رها شده 6: [این کتابها]، شاهد موفقیت عظیمی بود. بیش از 17 میلیون نسخه از « جري جنگینز » 4 و « تیم لاهی » کتابهاي
این مجموعه از تاریخ 27 جولاي 2000 فروخته شد. رمان هفتم این مجموعه با عنوان سکنا گزیده: وحش به تصرف درمیآورد بین
ماه مه سال 2000 تا پایان ماه جولاي، بیش از دومیلیون نسخه فروش داشت ?. روانپزشکان اسرائیل، ماه مه 1998 : یک منبع خبري
ناشناس گزارش داد: روانپزشکان اسرائیلی در حال آماده شدن براي مواجهه با هجوم زائرانی میباشند که با مشکلات روانی هزاره
دربارة علایم بیماري اورشلیم اسناد و مدارك تهیه کرده است. او میگوید: بیماران را زائرانی تشکیل « یربار ال » روبرو هستند. دکتر
میدهند که خود را یکی از شخصیتهاي کتاب مقدس (عیسی(ع)، داوود(ع)، مریم مقدس و حتی مریم مجدلیه) یا افراد برگزیده و
معمولًا در سال 150 نمونه از این بیماران را معالجه میکند. « جیویت شال » کسانی که مأموریت الهی دارند، میدانند. کلینیک
حدود 40 نفر از این افراد باید به بیمارستان فرستاده شوند. از نوامبر سال 1997 شمار مبتلایان 50 تا 60 درصد افزایش داشت. این
اختلال به میزان قابل توجهی در میان مسیحیان پروتستان و یهودیان و در آمریکا و اروپا شایع است. انتظار میرفت صدها نمونه از
این نوع بیماران در سال 2000 در میان سه میلیون زائر سرزمین مقدس وجود داشته باشند ?. اقامت در اسرائیل، 1998 : ریچارد
لاندز، مدیر مرکز مطالعات هزاره دانشگاه بوستون به مسئولان اسرائیل پیشنهاد داد از پذیرش توریستهایی که بلیت رفت و برگشت
و محل اقامت مشخص ندارند خودداري کنند. او گفت: به نیروهاي اسرائیلی میگویم: کوه زیتون ممکن است در تسخیر کسانی
که در انتظار بازگشت مسیح در آن سکنا میگزینند، قرار گیرد. اگر آنها بعداز ناامیدي از این موضوع به حفاري زمین بپردازند با
وضعیت خاصی روبرو میشوید ?. مهاجرت مسیحیان به اسرائیل، 1998 : بعضی از مسیحیان اوانجلیک ایالات متحده آمریکا،
داراییهاي خود را فروختند و به سمت کوه زیتون کوچ کردند. هتل کوه زیتون در تبلیغات خود چنین آورده بود: دوست دارید
روزي که عیسی مسیح باز میگردد چگونه در کوه زیتون اقامت داشته باشید؟ این هتل را مسلمانان فلسطینی اداره میکنند. از تاریخ
اکتبر 1998 ، سه گروه مذهبی شناخته شده ایالات متحده مشغول فروش اموال خود و حرکت به سوي اورشلیم بودند ?. نامۀ
مسالمتآمیز کلیساي اوانجلیک لوتران آمریکا، نوامبر 1998 : خبرگزاري بینالمللی کلیساي مسیحی در 18 نوامبر سال 1998
گزارش داد: اسقفهاي کلیساي اوانجلیک لوتران آمریکا نامۀ مسالمتآمیزي منتشر نموده و با رد پیشگوییهاي وحشیانه در مورد
اسقف سرپرست و 65 اسقف شوراي این ،« اچ. جرج اندرسون » . پایان جهان اعلام کردند باید، با امید، به هزارة سوم خوشامد گفت
کلیسا که بیش از 5 میلیون عضو دارد گفت: انتشار این نامه به دلیل هراس رو به افزون تغییر هزاره ضروري بود ?. فیلمهاي
7 بزرگترین تلویزیون مسیحیان اوانجلیک در ایالات متحده، ،« ترینیتی » فیلم مستقل شبکه ،« امگا کد » : آخرالزمانی، اکتبر 1999
صفحه 40 از 60
یعنی زمانی است که مسیحیان رستگار، چه زنده و چه مرده، براي ملاقات با مسیح به ؛« جذبه » میباشد. موضوع اصلی فیلم نمایش
پیشگوي پرکار کتاب ،« هال لیندسی » . سمت آسمان عروج میکنند. تیم 2400 نفرهاي از کشیشان به تبلیغ این فیلم میپرداختند
مقدس، مشاور این فیلم در زمینۀ پیشگوییها بود. امگا کد تا 25 اکتبر جزو ده فیلم برگزیدة هفته به شمار میرفت ?. عکسالعمل
یهودیان به مراسم 31 دسامبر: 31 دسامبر سال 1999 مصادف با روز جمعه بود. غروب جمعه با آغاز روز مذهبی یهودیان همراه
است. بسیاري از یهودیان نسبت به شرکت در روز جشن مسیحیان و انجام وظایف مذهبی خود در روز شنبه دچار دوگانگی شدند.
یهودیان در ایالات متحده از سه روایت متفاوت پیروي میکنند و هریک رفتار متفاوتی نسبت به این دوگانگی داشتند: یهودیان
ارتدوکس: آنها هرگونه امر دنیوي را در انجام وظایف مذهبی روز شنبه رد نمودند. اتحادیۀ جماعت ارتدوکس آمریکا،
بزرگترین کنیسۀ یهودیان ارتدوکس، اعضاي خود را به مقاومت در برابر سازش با فرهنگ سکولار آمریکا فراخواند. آنها تهدید
8 یکی از رستورانهاي نیویورك را که مورد مصرف یهودیان ارتدوکس است، باطل میکنند. خاخامهاي « کوشر » کردند سند
ارتدوکس اسرائیل سعی کردند فعالیتهاي هتلها و رستورانهاي کوشر کشور را، حتی اگر مشتریان غیریهودي باشند، محدود
سازند. یهودیان اصلاح طلب: بسیاري از جماعتهاي یهودي اصلاحطلب که به اتحادیۀ لیبرال گروههاي عبري آمریکا مرتبط اند
تصمیم گرفتند، هرچه زودتر فعالیتها را تعطیل کنند و اعضاي خود را براي شرکت در امور سکولار و جشن آزاد بگذارند.
به چاپ رساند. آنها « شنبۀ قرون » ، یهودیان محاظفهکار: اتحادیۀ کنیسۀ حذب یهودیان محافظهکار آمریکا رسالهاي را با عنوان
Trends . اعضاي گروه خود را به سپري کردن آنروز به روش یهودي و در کنار خانواده وادار نمودند. پینوشتها: 1
Research Institute. 2. Yankelovich Partners. 3. Richard Landes. 4. Tim Lahaye. 5. Jerry
مصرف گوشتی که به روش یهودي ذبح شده .Jenkins. 6. Left Behind. 7. Trinity Broadcasting Network. 8
است (م).
شعر و ادب
شعر تنهایی سکوت کوچههاي تارِ جانم، گریه میخواهد تمام بندبندِ استخوانم، گریه میخواهد ببار اي ابر بارانزا! میان شعرهاي
من که بغض آشناي آسمانم، گریه میخواهد بهاري کن مرا جانا! که من پابند پاییزم و آهنگ غزلهاي جوانم، گریه میخواهد
نمیخواهم دگر آیینه را؛ چشمان من مُردند که در متنش نگاه ناتوانم، گریه میخواهد چنان دق کرده احساسم میان شعر تنهایی که
حتّی گریههاي بیامانم، گریه میخواهد فرهام شاه آبادي فراهانی چند رباعی مشتاق جمال همچو ماهش، هستیم محتاج نگاه
گاهگاهش هستیم عمريست که بستهایم بر روزنهها چشمی که یقین کند به راهش هستیم ? ? ? سالی گذرد بیتو مرا روز؛ بیا
جان سوخت، تو اي شعلۀ جانسوز! بیا لبریز شده کاسۀ صبرم، جانا اي از همه غایب اي دل افروز، بیا ? ? ? ما شیفتۀ زلف سمن
ساي توییم دل دادة قامت دل آراي توییم هرچند فسردهایم در باغ حیات دل خوش به ظهور سرو بالاي توییم محمد یوسفی مهري
باران عشق اي که دریا پیش پایت خاکساري میکند، صبر هم در انتظارات بیقراري میکند بیتو میخشکد لبان رود، اي باران
عشق عقد اشک و چشم را نام تو جاري میکند نیست اندر سر هواي هیچ جا جز کوي تو ناکجا آباد، آنجا خانهداري میکند در
گر نباشی بیتو « کویر » تمام سالهاي دوري من از رُخَت در حضور غیبتت دل داغداري میکند اي تمام معنی یک رود، اندر یک
خشکی حکم جاري میکند محسن بدره (کویر) آستان عشق یوسف ندیده است به دنیا نظارهات کردم هزار حنجره نذر هزارهات
راضی مشو که طعمۀ دست خزان شوم وامیشود گل لب من با اشارهات حرفی براي گفتن از این دل نمانده است جانا! کجاست در
دل این شب ستارهات؟ رازي است سر به مهر، دو چشم سیاه تو دیدم به قاب دیدة تو استخارهات سر مینهم به پاي تو در آستان
عشق من زندهام به نام و نگاه دوبارهات طیبه شامانی تهران
صفحه 41 از 60
ارمغان شیعبان
سیدمحمود طاهري و اذا سئلک عبادي عنّی فانّی قریب أجیب دعوة الدّاع. 1 و هرگاه که بندگان من از تو دربارة من میپرسند، پس
که من به آنان نزدیک هستم، و دعاي آنکه مرا میخواند مستجاب میکنم. هرکجا بوي خدا میآید خَلق بین، بی سر و پا « بدانند »
میآید زانکه جانها همه تشنهست به وي تشنه را بانگ سَقا میآید شیرخوار کَرَمند و نگران تا که مادر ز کجا میآید در فِراقند و
همه منتظرند کز کجا وصل و لقا میآید از مسلمان و جهود و ترسا هر سحر بانگ و دعا میآید(مولانا) در این صحراي سوزانِ
غفلتها و لغزشها، در میانِ این همه نگرانیها و دغدغهها، و در این سوزِ عطشناك برخاسته از حرمان آب حیات، نیایش و نجوا با
موجودي لطیف و دل آرام و دلربا، چه آرامبخش و روح افزا خواهد بود. میتوان با نیایشی کوتاه، به واديِ ایمن حضور او نقبی زد
و دریچهاي از نسیم نوازشگر او را به سوي خود گشود و مرهمی شفابخش براي دردها و نگرانیهاي خود فراهم ساخت و آبراهی
به سوي قلب خود باز نمود، تا مجراي آب حیاتی باشد که از آن سرچشمۀ بینهایت و همیشه جوشان، تراوش کند. به راستی که با
و نیایش، چه گرهها گشوده خواهد شد: به صفاي دلِ رِندانِ صبوحی زدگان چه گرهها که به مفتاح دعا بگشایند « مِفتاح دعا »
:« که بر آن خاطر عاطِر گذریم » در ما چه دیده است که همواره ما را به خود فرامیخواند؟!، ما که باشیم « حضرت دوست » ( (حافظ
من که باشم که برآن خاطر عاطِر گذرم لطفها میکنی اي خاك درت تاج سرم(حافظ) معبود، ما را مشتاقانه، به خود فرامیخواند
او در برابر آن همه لغزشها از ما: « سلامِ گرم » ایجاد نمیکند. چه شرمساریم از « گرهی بر ابروي او » « صدها خطا از ما نیز » و مشاهده
در دو جهان لطیف و خوش همچو امیر ما کجا ابرويِ او گره نشد، گرچه که دید صد خطا من ز سلامِ گرمِ او آب شدم ز شرم او
وز سخنانِ نرم او آب شوند سنگها چشم گشا، و رو نگر، جُرم بیار و خو نگر خويِ چو آب جو نگر، جمله طراوت و صفا(مولانا)
به راستی که اگر او با آن همه شکوه و عظمت و بزرگی، ما را به خود فرانمیخواند، چه کسی جرئت داشت که نامش را ببرد:
اُذکرونی اگر نفرمودي زهره نام او که را بودي(عطار) و نیز به تعبیر مولوي: گر نه حدیثِ او بُدي، جانِ تو آه، کی زدي آه بزن که
در اختیار او « رایگان » و خوانِ آسمانی خود را « شراب طهور » آه تو، راه کند سوي خدا و چه بیچاره است بندهاي که چنین معشوقی
قرار میدهد، ولی او روزگار خود را به غفلت سپري میکند: آمد شرابی رایگان، زان رحمت اي همسایگان وان ساقیان چون
دایگان، شیرین و مُشفِق بر وَلَد(مولانا) و حال آنکه آدمی در برابر چنین معشوق و نازنینی، باید به هر قیمتی، به بارگاه امن و
اگرم در نگشایی ز ره بام درآیم که زهی :« رهِ بام به تماشاي او برود » از « در راهم ببندد » بینهایت زیبايِ او بار یابد، تا آنجا که اگر
جانِ لطیفی که تماشاي تو دارد(مولانا) به هرحال، درِ گفت و گو همواره باز است و خوشا به حال آنان که حلاوتِ این گفت و گو
و نیایش را میچشیدند: با لب او چه خوش بٌوَد گفت و شنید و ماجرا خاصه که در گشاید و گوید خواجه اندرآ(مولانا) ولی،
هرکس میتواند در هر جا و مکان و به هر زبان، با خداي خویش به نجوا و گفت و گو بنشیند. در این میان ادعیهاي که از اهل
بیت(ع) در اختیار ما قرار گرفته است، یکی از زیباترین شکل راز و نیاز است که عمیقترین مضامین آن، از نظر ظاهر و الفاظ،
جذّاب و زیباست. باید گفت ادعیۀ اسلامیِ ما از محتواي والا و مضمونی عمیق نیز بهره میبرند. امام خمینی(ره) در این زمینه چنین
میفرماید: ادعیۀ ائمۀ هُدي همان مسائلی را که کتاب خدا دارد، دعاهاي آنها هم دارد با یک زبان دیگر. قرآن یک زبان دارد، یک
نحو صحبت میکند و همۀ مطالب را دارد، منتها بسیاریش در رمز است که ما نمیتوانیم بفهمیم و ادعیۀ ائمه(ع) که وضع دیگري
از ادعیهاي است که « مناجاتِ شعبانیه » دارد... . آن چیزي که در قرآن به طور اسرار هست، در ادعیۀ ائمۀ ما به طور اسرار هست. 2
داراي جایگاه و منزلتی بسیار والا و ممتاز است، به طوري که براي درك بعضی از مضامین آن، راهی نیست مگر آنکه آدمی، خود
به آن عوالم راه پیدا کند، و آن حقایق را از جان و شهود، حس نماید. دربارة اهمیت این مناجات، به سخنی از امام خمینی(ره)
بسنده میکنیم که فرمودهاند: این مناجات حضرت امیر(ع) و فرزندان آن حضرت است و همۀ ائمۀ طاهرین(ع)، با آن خدا را
صفحه 42 از 60
میخواندهاند و کمتر دعا و مناجاتی دیده شده است که دربارة آن تعبیر شده باشد که: همۀ ائمه(ع) آنرا میخواندهاند و با آن خدا
را مناجات میکردهاند. 3 همچنین عارف سترگ، آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزي در مقام والاي مناجات شعبانیّه چنین میگوید:
این مناجات، مناجات معروفی است و اهلش به خاطر آن، با ماه شعبان مأنوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند.
این مناجات شامل مطالب اساسی در مورد چگونگی معامله بندگان با خداي بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از
او را آنگونه که شایسته است، بیان میکند و استدلالهاي جالب توجهی جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او
مناسب است در بردارد و به روشنی، ملاقات، نزدیکی و دیدن خدا را معنی میکند... . به هرحال، این مناجات بزرگی است و یکی
از ارمغانهاي آل محمد(ص) میباشد که بزرگی آن را کسی که قلب سالم و گوش شنوایی داشته باشد، درك میکند و اهل
غفلت از درك فواید و نورهاي آن بیبهرهاند. 4 ما شبی دست بر آریم و دعایی بکنیم غم هجران تو را چاره ز جایی بکنیم دل
بیمار، شد از دست، رفیقان مددي تا طبیبش به سر آریم و دوایی بکنیم خشک شد بیخِ طرب راه خرابات کجاست تا در آن آب و
، 3. همان، ص 17 . 2. صحیفۀ نور، ج 20 ، صص 82 و 152 . هوا نشو و نمایی بکنیم(حافظ) پینوشتها: 1. سورة بقره( 2)، آیۀ 186
. 4. میرزا جواد ملکی تبریزي، مراقبات، ص 167 و 168 . ص 265
آخرالزمان و